In het verleden ontstonden er soms misverstanden over de financiële banden tussen zorgverleners, zorginstellingen of patiëntenorganisaties en bedrijven. Er waren zorgen dat deze relaties mogelijk leiden tot belangenverstrengeling. Daarom nam toenmalig minister Klink van VWS in 2009 het initiatief voor een transparantieregeling van financiële relaties tussen zorgverleners of zorginstellingen en de farmaceutische industrie. Hij was onder meer geïnspireerd geraakt door de Amerikaanse Sunshine Act. Die schrijft voor dat alle geld- en goederenstromen van een farmaceutische onderneming naar een zorgverlener openbaar moet worden gemaakt. Doel van het Nederlandse register is dat consumenten inzicht moeten hebben in de relevante relaties tussen hun zorgverlener/zorginstelling en bedrijven. Betrokken partijen moesten er zelf voor zorgen dat dit register er kwam. De Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) heeft dit vervolgens opgepakt. In 2011 heeft zij in nauw overleg met betrokken partijen gedragsregels opgesteld om een eigen transparantieregeling te realiseren. Sindsdien hebben de organisaties van de Code Aanprijzing Veterinaire producten en de Gedragscode Medische Hulpmiddelen zich aangesloten.